Verwachtingen

16 juli 2019 - Gloppen, Noorwegen

Vandaag was een dag waarin we van de ene verbazing in de andere vielen.

Soms heb je van te voren verwachtingen waarvan ze je verbazen in positieve zin en soms ook in negatieve zin.

We begonnen de dag vroeg, we gingen helaas niet zo vroeg weg als we wilden, maar het ontbijt smaakt soms heerlijk in een huis waar je je prettig voelt...

Eerst gingen we weg 55 rijden, de Sogenfjellet. 2 weken geleden was deze weg nog afgesloten door de sneeuwval, nu schijnt de zon hoog aan de hemel en lopen we in onze korte broek. Het hoogste punt is 1434 meter en op die hoogte is het wel wat frisser. Deze weg heeft ons zo enorm verrast! Wat prachtig om al die watervallen te zien, de besneeuwde toppen en soms ook delen naast de weg, de meertjes met de meest mooie kleuren en al het groen en daardoorheen liep een golvende weg van rond de 100 km naar Lom. We hebben er prachtig koffie gedronken met uitzicht over valleien en bergtoppen. We waren heel blij verrast. Daarna ging de route richting Geiranger, het bekende fjord waar iedereen die in Noorwegen is geweest ook wel zo'n beetje geweest is. We waren toch in de buurt dus die namen we natuurlijk even mee. Over weg 63 die kant op dus... want dit moet echt geweldig zijn.

Wat een mooie weg hiernaartoe weer, maar werkelijk waar, alle toeristen uit heel Noorwegen reden op deze weg en overal waar je even wilde kijken en je eindelijk een plekje voor jezelf had gevonden moest je delen met iemand anders die er wel bij kwam... We moesten op een gegeven moment zelfs in de file naar Geiranger. We kwamen aan bij het bekende uitkijkpunt, hebben er even gekeken en zijn gelijk rechtsomkeer gegaan, het was ons niet eens de moeite waard om naar beneden te rijden en het dorpje te bekijken.. het leek ons niets met al die duizenden anderen...

Daarna richting de Strynefjellet naar Gloppen. Onderweg lekker geluncht bij een geweldige plek onder een waterval. Daarna langs Stryn en het meer van Loen, waar bussen vol met toeristen reden enzelfs 2 enorme cruiseschepen aangemeert lagen. Daarvandaan reden we richting Gloppen. Natuurlijk heb ik een huisje gevonden ergens in de middle off nowhere, dus waar iedereen rechtdoor ging gingen wij rechtsaf... Heerlijk, er is hier niemand. Het was even zoeken, maar we kwamen eind van de middag aan bij ons blauwe huis. Wat is het hier mooi! We hebben een oud boerderijtje met een lekker terras met uitzicht op het meer en de waterval. De eigenaar kwam even langs om ons het huis te laten zien, maar ook om zijn hobby te showen, hij is operazanger en heeft een grote stal omgebouwd tot operazaal voor 250 mensen, hij houdt hier ook echt concerten. Met bijbehorende muziek kregen we een uitgebreide rondleiding. Hij vertelde over het dorp waar 60 mensen wonen en 600 geiten, die zijn fllink in de meerderheid dus. Ook heeft zijn familie een geitenfarm en kregen we gedroogde geitenpoot (van een jong geitje van max 6 mnd oud) en geiten worst en geiten salami te proeven. Hij wilde het graag verkopen geloof ik, maar echt enthousiiast werden we er eerlijk gezegd niet van.

In de zomer zijn de geiten op een farm iets meer de berg op, daar gaan we morgen naartoe. Daar kunnen we mooi wandelen en het wordt ook morgen weer mooi weer en kunnen we even zwemmen in het riviertje..

Vanavond hebben de kids de waterfiets even uitgeprobeerd. Eerst zelf en later kregen we een tour van ze aangeboden, hoe leuk is dat! Zij hebben zich nog even vermaakt op de trampoline die hier in het water ligt (waarschijnlijk voor het ene kind in de dorp..) en wij hebben lekker op het terras gezeten met een wijntje. Het is inmiddel half 11 s'avonds en het is nog steeds licht. We gaan steeds iets noordelijker dus de dagen zijn steeds langer. Wel heerlijk als het zulk mooi weer is, want we zitten nog steeds buiten. Morgen een lekker relaxed dagje bij de geiten en de omgeving van de geitenboerderij...