Wandelen op de gletsjer

15 juli 2019 - Luster, Noorwegen

Vanmorgen moesten we om 9.45 uur op de parkeerplaats zijn van de Nigardsbreen gletsjer. Het was even zoeken, maar uiteindelijk gevonden.

We moesten eerst spikes passen en we kregen een pikhouweel mee voor op het ijs.  We hebben ook vandaag weer mooi weer. vanmorgen reden we weg in een t shirtje en op de gletsjer liepen we met mutsen, handschoenen en een dikke trui en jas. Er stond vandaag op de gletsjer een sterke wind dus dat merkte je af en toe wel. Toch viel het erg mee met de kou.

Eerst moesten we met een bootje over het gletsjermeer. Het water is hier zo mooi aqua! Wij dachten dat het superschoon was, maar niets is minder waar. De kleur ontstaat door het sediment en het de bacterien die op de gletsjer zitten.

Na een uur lopen kwamen we aan bij de gletsjer, wat immens groot! En wat een water loopt er tussendoor... Dat komt doordat het steeds warmer wordt en de gletser smelt dus behoorlijk, ongeveer 80 á 100 meter per jaar!

We moesten even wennen aan het lopen op het ijs, maar dat hadden we snel onder de knie. Geweldig om hier te lopen. Al die gleuven, het blauw wat door het ijs heen schijnt en de watertjes op de gletsjer! Geweldig! Bovenaan de gletsjer hebben we geluncht en wat gedronken en daar konden we de grote Jostedalen gletsjer zien. Het deel waar wij op liepen is de Nigardsbreen arm, er zijn dus meerdere armen vanuit de grote gletsjer.

Op de weg terug vond onze gids (die wij ov erigens voor ons zelf hadden :-)...) dat wij wel voldonede skills hadden om wat kapriolen uit te halen. We liepen door gleuven en langs watervallen en het laatste stuk was behoorlijk stijl, zodat we de spikes en de pikhouwelen goed moetsen gebruiken om niet  naar beneden te storten.

Dat is gelukt want wee zijn heelhuids terug op vaste bodem. Daarna moesten we het hele stuk weer terug lopen om bij de boten te komen. Dat voelde wel vreemd zonder die spikes. We zullen morgen wel lekker spierpijn hebben van al die rare houdingen, maar dat hebben we er graag voor over.

Toen we terug reden naar ons huis hebben we nog even de afslag richting de hangende gletsjer genomen, die was ook erg mooi om te zien, maar daar kan je verder niet dichtbij komen omdat het heel hoog is.

Aangekomen bij ons huis even wat gekookt en de was gedaan en daarna lekke rin onze korte broek op het terras gezeten.

Zo gek dat je op 1 dag in  je winterkleding loopt en later in je korte broek zit! Vreemd genoeg is de zon hier sávonds nog heel sterk, super lekker dus!

Morgen gaan we weer weg uit dit heerlijke huis en staat er een lange route op het programma. We gaan via de Sognefjellet langs Geiranger, over de Strynefjellsvegen via Loen naar Gloppen. We zijn weer heel benieuwd wat dit allemaal gaat brengen

1. Henk Cordes:
    15 juli 2019
    Goed weer een prachtige dag gehad het zal best wel wennen zijn om op spijts te lopen maar daar voor ben je ook in Noorwegen toch en jullie met je atletische figuren zal dat geen enkele moeite zijn och en een beetje spierpijn hebben wij zelfs zonder gletsjers belangrijk houd de botten heel en ga zo door mooie foto's veel veilige km morgen .groeten Opa en Oma cordes
  2. Mary & Rob:
    15 juli 2019
    Hoi kids,
    Mama had een reactie gegeven, maar die komt hier niet tot uiting. We genieten van jullie belevenissen en de prachtige foto's. We zien en lezen aan jullie reacties wat een fantastische bestemming dit is en zijn nieuwsgierig naar het vervolg.
    xxxx mama en pap.